#nietrennenmaarplannen
Mijn vaste motto. Want hoe fijn is het als je alles kan plannen. Helaas is de realiteit voor veel van ons anders. Het leven komt er zomaar ongevraagd tussen door denderen. Iemand in je naaste omgeving die ziek is, een project wat langer duurt dan gepland of misschien juist een periode waarop je te weinig klanten hebt. Daarom is het zo belangrijk om goed te weten wat je prioriteit wilt en mag geven.
Probeer vanaf vandaag eens je prioriteiten aan te geven. Ja, ik weet het, het klinkt zo wijs en misschien opvoedkundig, maar het werkt echt. Als je beter leert prioriteiten te stellen zal je een betere balans krijgen in je bedrijf. Daarnaast leer je om vervelende taken sneller af te wikkelen zodat je veel meer energie over houdt voor de leuke taken. Een win-win situatie.
Door je prioriteiten aan te geven leer je jezelf aan na te denken over de verschillende werkzaamheden binnen jouw bedrijf. Je gaat nadenken wat echt belangrijk is en wat minder belangrijk is (koffie drinken bij de buren als uitstelgedrag of scrollen op social media bijvoorbeeld :-))
Pak een kladblok, whiteboard of een pak ‘geeltjes’. Leer jezelf aan elke dag je prioriteitenlijst te maken. Denk er wel aan dat je een realistische lijst maakt. Je kan beter tijd overhouden en je takenlijst af hebben in plaats van met een gevoel van ‘wat heb ik nu eigenlijk gedaan vandaag’ je werkdag afsluiten.
Wil je hulp bij prioriteren. Stel jezelf dan steeds de vraag:
[Moet] [ik] [dit] [nu] [doen]?
Deze vraag heeft alle belangrijke elementen in zich die bepalend zijn bij het prioriteren van werk. Je kunt de vraag op 5 verschillende manieren lezen. Door elke keer het accent van de vraag op één van de woorden in de zin te leggen, stel je jezelf steeds een andere vraag. Beantwoord je de eerste of volgende vraag met nee, dan hoef je de overige vragen niet meer te beantwoorden en kun je het verzoek of de actie naast je neerleggen.
MOET ik dit nu doen? Bepalen van de belangrijkheid en noodzaak. Is er een need-to-do of een nice-to-do? Moet jij die taak of actie wel uitvoeren? Uit automatisme zeggen we vaak ten onrechte ‘ja’ tegen taken.
Moet IK dit nu doen? Bepaal of actie van jezelf nodig is. Ben jij de beste persoon om dit te doen of kun je de taak of actie delegeren aan iemand anders? De manier bij uitstek om tijd te winnen is dingen wel te doen, maar niet zelf. Delegeren J
Moet ik DIT nu doen? Is dit hetgeen er moet gebeuren of is er wellicht een beter alternatief?
Moet ik dit NU doen? Bepalen van de urgentie. Kan het wachten? Veel zaken lijken dringender dan ze in werkelijkheid zijn en hier valt veel winst te behalen. Stem de verwachtingen goed af.
Moet ik dit nu DOEN? Moet er überhaupt iets gedaan worden? Of denk je dat alleen.
Door deze techniek toe te passen zal je leren om minder snel overal JA op te zeggen.
Succes!